Dijital Schengen Vizesi Nedir, Kimler Alabilir?

Dijital Schengen vizesi için çalışmalar sürerken detaylar da netleşmeye başladı. Avrupa Birliği Parlamentosu ve AB Komisyonu, Schengen vizesi için online başvuru konusunda anlaşmaya vardıklarını duyurdu.

Avrupa seyahati yapmayı planlayanların, online Schengen vizesi başvurusu ile birlikte işlem süreleri kısalıyor. Ayrıca vize başvuru masraflarının da minimuma indirgenmesi planlanıyor.

Dijital Schengen vizesi ile ilgili merak edilenleri derlediğimiz bu yazıda, online Schengen vize başvurusu nasıl yapılır, şartları nelerdir, Schengen vize sorunu ne zaman bitecek? gibi pek çok sorunun da yanıtını bulabilirsiniz.

Keyifli okumalar…

Dijital Schengen Vizesi Nedir?

Dijital Schengen vizesi, Schengen ülkelerini ziyaret etmek isteyip de özellikle son yıllarda artarak devam eden vize krizlerine maruz kalan kişilerin mağduriyetini giderebilmek adına düzenlenmiş bir vize prosedürüdür. Bu yeni vize dönemi ile birlikte artık Schengen vize başvurusu iData, VFS Global gibi vize merkezi veya konsolosluklar aracılığıyla yapılmıyor. Seyahat etmek isteyen kişiler “AB online vize başvuru platformu” üzerinden vize başvuru işlemlerini tamamlayabiliyorlar.

Yürürlüğe girmeden önce resmi olarak onaylanması gereken anlaşma, Dijital Schengen vizesi başvurusunda bulunanların çoğunun (üç aydan kısa süreli kalışlar için) işlemlerini konsolosluk yerine tek bir web sitesi üzerinden online olarak gerçekleştirmelerini sağlıyor.

Böylelikle pasaportlara yapıştırılan etiket vizelerin yerini 2 boyutlu barkod şeklinde dijital bir Schengen vize almış oluyor. Ayrıca Schengen vizesinde yeni dönem ile birlikte, vize onayının taklit edilmesi ve çalınması riskinin azaltılarak Schengen bölgesinin “güvenliğinin sağlanması” amaçlanıyor.

Öngörülere göre, 2025 yılına kadar Schengen vize prosedürleri tamamen dijitalleşecek. Bundan sonra da AB ülkelerinin kendi ulusal sistemlerini bırakarak tamamen ortak dijital platforma 5 yıl içerisinde geçmesi gerekiyor.

Dijital (Online) Schengen Vizesi Nasıl Alınır?

Schengen vize başvurusu, ilgili ülkenin temsilciliğini üstlenen vize merkezi aracılığıyla veya konsolosluklara direkt olarak yapılıyordu. Ancak Schengen vizesinde yeni dönem dijitalleşme, online başvuru kolaylığı sağlıyor. Dijital Schengen vizesi, vize sahipleri tarafından mobil cihazlara indirilip kullanılabiliyor.

Başvuru için öncelikle AB Online Vize Başvuru platformuna üye olmak gerekiyor. Ardından şu adımlar izlenmeli:

  • Talep edilen vize türünü seçin ve gerekli bilgileri doldurun.
  • Dijital Schengen vizesi için gerekli evrakları sisteme yükleyin.
  • Vize harcı ücretini online olarak ödeyin.

Bu noktada şunu hatırlatmakta fayda var; online Schengen vizesi için vize başvuru firmaları/acenteleri aracılığıyla işlemleri tamamlamak yeni sistemde yanlış bir şey yapmamak veya bazı detayları atlamamak adına önemlidir.

En güncel gelişmeleri yakından takip eden ve yeniliklere hızlı bir şekilde ayak uydurabilen SaltVisa ise sorunsuz bir şekilde başvurunuzu tamamlamanızda yardımcı olacaktır.

Schengen Vizesi Almak Kolaylaşacak Mı?

Dijital vize uygulamasıyla birlikte Schengen vize başvurularının daha pratik hale gelmesi hedefleniyor. Ayrıca zamandan ve maliyetten tasarruf yapılması da amaçlanıyor. Vize retlerinde yaşanan artış her ne kadar farklı sebeplere dayansa da neticede başvuru yapan kişileri yıpratan bir süreç. Dolayısıyla sonucu her ne olursa olsun online Schengen vize uygulaması ile birlikte, en azından vize başvuru süreci daha kolay ve zahmetsiz tamamlanabiliyor.

Uygulama Ne Zaman Başlayacak?

Dijital Schengen vizesi uygulaması henüz yürürlüğe girmedi. Konuya ilişkin görüşmelerini tamamlayan Avrupa Birliği Parlamentosu ve Avrupa Birliği Komisyonu böyle bir uygulamanın yapılması yönünde hemfikir olduklarını duyurdu.

Ancak dijital Schengen vize uygulamasına yönelik çalışmaların tamamlanması ve yürürlüğe girmesi için resmi onay gerekiyor. Resmi onayın gelmesi durumunda dijital Schengen vizesi başlama tarihi netleşmiş olacak ve uygulama yürürlüğe girecek.

Dijital Schengen vizesinin çıkarılma amacı, “sınır güvenliğini sağlamak” ve “sahte vize yöntemiyle yasa dışı geçişleri engellemek” olarak açıklanmıştır. Organize suç ve uyuşturucu kaçakçılığına karşı mücadele etmek için Schengen bölgesinin iç güvenliğini artırmak istenmektedir. Böylece daha güçlü bir Schengen yönetişimi sağlanarak, bölgeye dahil olan ülke sayısında da artışa gitmek hedeflenmektedir.

Ayrıca yetkili makamlar, dijital Schengen vizesi başvurularının daha kısa sürede sonuçlanması ve sağlıklı bir şekilde değerlendirilmesi yönünde çalışmalar yapmaktadır.

Dijital Schengen Vizesi Uygulamasından Kimler Yararlanabilecek?

Dijital Schengen vizesi uygulamasından yararlanabilecek kişiler;

  • Daha önce Schengen vizesine başvurmuş,
  • Başvuru sırasında biyometrik kayıt yaptırmış,
  • Geçerli bir pasaporta sahip,

olmalıdır. Pasaportunu henüz yenilemiş olan kişiler online Schengen vize uygulamasından yararlanamazlar. Başvuru için konsolosluklara veya vize merkezlerine müracaat etmelidirler. Pasaportu yeni olmayan kişiler için ise seyahat süresinden sonra en az 3 ay (bazı ülkelerde 105 gün) daha geçerliliği bulunan bir pasaport sahibi olma zorunluluğu vardır.

Online Schengen Vize Başvuru Şartları Nelerdir?

Online Schengen vizesi almak için birkaç şartı karşılıyor olmak gerekir. Eğer,

  • İlk kez Schengen vize başvurusu yapılacaksa,
  • Biyometrik verilerin süresi dolmuşsa ve yenilenmesi gerekiyorsa,
  • Yeni bir pasaport alınmışsa,

Dijital Schengen vizesi işlemleri için başvuru sahiplerinin konsolosluklara veya vize merkezlerine bizzat gelmeleri gerekir.

Bununla birlikte, daha önce Schengen vize başvurusu yapılmışsa, bu başvuru sırasında biyometrik kayıt tamamlanmışsa (parmak izi vs.) ve hali hazırda süresi geçerli bir pasaport (en az 6 ay geçerlilik) varsa vize başvuru işlemleri dijital ortamda tamamlanabilir.

Elbette ziyaret edilmek istenen ülkenin Schengen bölgesinde yer alması da başvuru için ilk şartlardan birisi. Bilindiği üzere turizm amaçlı olarak 6 ay içerisinde en fazla 90 günlüğüne verilen Schengen vizesi, 1 Ocak 2024’te Hırvatistan’ın da katılımıyla 23 Avrupa Birliği ülkesinin yanı sıra İzlanda, Norveç, Lihteştayn ve İsviçre’yi de kapsıyor. AB üyesi oldukları halde İrlanda, Bulgaristan, Romanya ve Kıbrıs ise Schengen bölgesinde yer almıyor.

Öte yandan birden fazla Schengen ülkesi ziyaret edilmek istendiğinde, kalış süresine bağlı olarak hangisinin başvuru için kullanılacağı ise platform tarafından otomatik olarak belirleniyor.

Yeni Dijital Schengen Vizesi İçin Parmak İzi Vermek Gerekecek Mi?

Schengen vize başvurusu sırasında evrak teslim ederken biyometrik kayıt da yapmak gerekir. Schengen vizesi için parmak izi kaydı süresi ise 5 yıldır. 5 yılın sonunda biyometrik kaydı yenilemek gerekir.

Başvuru yapacak olanlar online vize uygulamasının ardından parmak izi verme zorunluluğunun devam edip etmediğini merak ediyor. Çünkü bu işlem için fiziki olarak vize merkezinde ya da konsoloslukta bulunmak gerekir.

İlk kez Schengen vizesi alacak olanlar yeni dijital (online) Schengen vizesi için parmak izi vermek zorundadır. Son 5 yıl içerisinde biyometrik kayıt yaptırmış olanlar ise parmak izi vermelerine gerek kalmadan başvuru yapabilirler.

Konuya ilişkin henüz resmi makamlardan detay paylaşılmadı. Ancak biyometri uygulamasının devam edeceği ön görülüyor. Devam etmesi durumunda ise 5 yılın sonunda parmak izi kaydının yenilenmesi öngörülüyor.

Dijital Schengen Vize Ücreti

Dijital Schengen vizesi için ücret henüz belirlenmedi. Fakat bu bölgede yer alan ülkeler için ortak bir fiyat tarifesi belirlenmesi bekleniyor. Yani başvuranlar, hangi Schengen ülkesini ziyaret etmek istediklerine bakılmaksızın, tüm ülkeler için aynı vize ücretini ödeyecekler.

Öte yandan klasik Schengen vize başvurusunun aksine, online vize ücretinin daha makul bir fiyatta sabitlenmesi öngörülüyor.

Schengen Vizesi İçin Gerekli Evraklar

Dijital Schengen vizesi almak için gerekli evraklar listesinin hazırlanması ve başvuru esnasında ibraz edilmesi gerekiyor. Vize başvuru evrakları da talep ettiğiniz vize türüne ve mesleğinize göre değişkenlik gösterebilir.

Schengen vize işlemleri için gerekli genel evrak listesi şu şekildedir:

  • Randevu belgesi
  • Vizenin bitiş tarihinden en az 3 ay sonrasına kadar geçerli süresi olan pasaport. (10 yıldan eski olmamalı, en az 2 boş sayfası olmalı. Geçerliliği sona ermiş eski pasaportları da başvuru sırasında ibraz etmelisiniz.)
  • Vize başvuru formu
  • 2 adet biyometrik fotoğraf (Biyometrik özelliklere uygun, rötuşsuz, fonu beyaz, 6 aydan eski olmayan, 3,5*4,5 cm ebatlarında ve tüm yüzün net göründüğü)
  • Seyahat sağlık sigortası (Minimum 30.000 Euro teminatlı olup, seyahatinizden bir gün önce başlayıp bir gün sonra sona erecek şekilde olmalı)
  • Seyahat rezervasyonları (Gidiş-dönüş tarihlerini içeren uçuş ya da tur organizasyonları)
  • Vize harcı

Çalışanlar için Schengen vize başvurusu evrakları genel evraklara ek olarak şunlardır:

  • Otel, konaklama rezervasyonları
  • Son 3 aya ait maaş ve diğer banka hesap özetlerinin dökümü
  • Islak imzalı ve kaşeli çalışma (izin) belgesi (çalıştığınız şirketten temin edilecek)
  • SGK Hizmet dökümü (detaylı, QR Barkodlu)
  • Barkodlu SGK işe giriş bildirgesi
  • Son 3 aya ait imzalı maaş bordroları
  • Noter onaylı iş sözleşmesi
  • Ek gelir belgeleri (Tapu, Araç ruhsatı, kira gelirleri, ek hesap dökümleri vb.)

Emekliler için Schengen vize başvuru evrakları genel evraklara ek olarak şunlardır:

  • Otel, konaklama rezervasyonları
  • Son 3 aya ait maaş ve diğer şahsi banka hesap dökümü (Başvuru tarihinden önceki son 15 gün içerisinde düzenlenmiş olmalı)
  • Emeklilik belgesi (QR Barkodlu, E-devletten alınabilir)
  • Ek gelir belgeleri (Tapu, Araç ruhsatı, kira gelirleri, ek hesap dökümleri vb.)

İşveren/şirket sahibi için Schengen vizesi başvuru evrakları genel evraklara ek olarak şunlardır:

  • Otel, konaklama rezervasyonları
  • Son 3 aya ait şahsi-şirket banka hesap dökümü (Başvuru tarihinden önceki son 15 gün içerisinde düzenlenmiş olmalı)
  • Faaliyet belgesi/Ticaret Odası sicil kayıt sureti (6 aydan eski olmayacak şekilde sunulmalı)
  • Ticaret sicil gazetesi (Firma unvanının ve başvuru sahibinin kurucu ya da ortak olduğu bilgisi yer almalı ve okunaklı olmalı)
  • Güncel vergi levhası (son yıla ait)
  • Ek gelir belgeleri (Tapu, Araç ruhsatı, kira gelirleri, ek hesap dökümleri vb.)

Çalışmayanlar için Schengen vizesi gerekli evrakları genel evraklara ek olarak şunlardır:

  • Otel, konaklama rezervasyonları
  • Son 3 aya ait banka hesap dökümü (Başvuru tarihinden önceki son 15 gün içerisinde düzenlenmiş olmalı)
  • Tam vukuatlı nüfus kayıt örneği
  • Ek gelir belgeleri (Tapu, Araç ruhsatı, kira gelirleri, ek hesap dökümleri vb.)
  • Başvuru sahiplerinin 1. dereceden yakını tarafından destekleneceklerine dair ıslak imzalı okunaklı, gidiş dönüş tarihleri ve garanti ibaresinin yer aldığı sponsor dilekçesi

Schengen Ülkeleri Hangileri?

Schengen vize yönetmeliği gereği, vizenin alındığı ülkeye ilk giriş yapma veya o ülkede süre olarak daha fazla konaklama mecburiyeti bulunur. Örneğin, İtalya için alınan vize ile önce Almanya’ya gitmek mümkün değildir. Ancak bir kere İtalya’ya gidildi ise İtalya’yı takip eden seyahatlerde diğer Schengen ülkelerine seyahat edilebilir.

Schengen ülkeleri 2024 itibarıyla şu şekildedir:

  • Almanya
  • Avusturya
  • Belçika
  • Çek Cumhuriyeti
  • Danimarka
  • Estonya
  • Finlandiya
  • Fransa
  • Hırvatistan
  • Hollanda
  • İspanya
  • İsveç
  • İtalya
  • Macaristan
  • Letonya
  • Litvanya
  • Lüksemburg
  • Malta
  • Polonya
  • Portekiz
  • Slovakya
  • Slovenya
  • Yunanistan
  • İsviçre
  • İzlanda
  • Norveç
  • Lihtenştayn

Değerli ziyaretçilerimiz Dijital Schengen vize uygulamaları hakkında bilgi verdiğimiz yazımızın buradan sonuna geldik. Daha detaylı bilgiler için İletişim bilgilerimizi kullanarak yetkililerimizle görüşebilirsiniz.

Dijital Schengen Vizesischengen vizesi
Okumaktan yorulduysanız, bizimle iletişime geçin!
Vize danışmanlarımızla görüşün, hizmetlerimiz hakkında bilgi edinin ve başvuru sürecinizi başlatın.
Hızlı İletişim
Vize danışmanlarımızla görüşmek için iletişim bilgilerimiz

Diğer Yazılar

Google Değerlendirme Notu
4.9
868 yoruma göre
js_loader